Monday, September 20, 2010

CARA PEMUTIHAN PENYANGAK DI INDONESIA

Gerila mengikuti rombongan belia ke Jakarta Bandung beberapa tahun lepas. Pekej lima hari empat malam. Semalam diJakarta, semalam di Puncak, semalam dibandung dan sebelum balik semalam lagi diJakarta.

Pada petang sebelum malam terakhir saya dan rakan-rakan meminta pemandu pelancung membawa kami beli-belah di Tanah Abang. Op... kata pemandu pelancung itu. " Tidak bisa kesana pak, kerna disana itu masih black area lagi" katanya.  " maksudnya belum bersih dari penjahat sambungnya. Kita bisa saja kemana-mana, atau kepasar baru disana lumayan pak, lagipun disana sudah putih pak" sambungnya lagi.

Semasa rakan-rakan membeli belah, kerana saya kurang modal, saya hanya tunggu rakan-rakan beli belah. Sambil itu duduk minum kopi dengan pemandu pelancung. 

Saya tanya dia, bahasa Inggeris bunyi jawanya bolehlah faham belajar dimana. Dia kata dia menamatkan pelajarannya lepasan Master digree dalam Sains sosial. Huss tinggi juga kelulusannya. 

" Pak bagaimana cara polisi Indonesia memutihkan penjahat (gangster) di Indonesia ini ?" saya tanya dia. sambil berbisik dia menjawab " dipadamkan saja pak" katanya. Saya tidak faham. " Padam bagaimana itu saya kurang jelas?" dia semakin rapat dengan saya " satu peluru satu orang pak" katanya.  

Dia sambung lagi " kalu tidak masakan mahu bersih pak. Kalu nanti ditangkap waktu kejahatan berlaku, naik kepengadilan seringnya terlepas pak. Kan susah mau dilebur pak" katanya serius menerangkan kepada saya.

"Habis bagaimana untuk mengenal mereka itu jahat pak ?" saya sambung soalan. " Iya.. polisi bisa kenal mereka itu ada tanda-tandanya" katanya.  " "Tanda apa?". Saya hairan. " Iya... kalu disini tangkap seorang itu pakai tatu, tangkap lagi seorang pakai tatu, lama-lama polisi sudah masak, rupanya orang jahat pakai tatu" katanya. " Langsung kalau nampak bertatu itu dipadam terus".

" Oik.. nanti kalau kena yang baik pakai tatu ?: saya tanya dia. " Oo.. tatoo nya berbeda pak ! ada gambar-gamabarnya" katanya. " Jadi mana yang sempat lari mereka terpaksa hilang. Ramei jugalah yang kemlaysia.. hah..hah..hah.." dia ketawa.

sejak itu saya tiada peluang lagi keJakarta. Saya sering ke Medan dengan kawan-kawan kalau pening-pening. Saya selalu jumpa orang Jerantut diMedan. Orang kuat kuat parti katanya.

Jadi polis kita harus meneliti gangster berkenaan apakah cirinya. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment